آبان 11, 1402

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی از اهمیت ویژه ای برای طراحان دکوراسیون داخلی برخوردار است که برای متفاوت نشان دادن محیط باید ایده و طرح خاصی داشته باشند.

این مورد تاثیر مستقیم بر روی احساسات فرد دارد. طراحی نور پردازی صحیح، متناسب با محیط و فضا در روحیه افراد نقشی بسیار پررنگ دارد.

تمام تلاش طراحان در طراحی داخلی  استفاده از ابزارهای مختلف است تا فضاهای کاربردی بیشتری ایجاد شود و این امر سبب سازگاری بیشتر مشتریان با محیط و نیازهایشان میشود.

در ساختمان های مسکونی طراحان از انواع نورپردازی برای به وجود آوردن مقدار صحیح نور در فضا استفاده میکنند.

درک درست و به جا از استفاده هر نوع منبع نور و نیاز خاص به یک نورپردازی موفق در روشنایی منزل بسیار حایز اهمیت می باشد.که انواع آن را در اینجا معرفی می کنیم:

نور

نور

 

نورهای طبیعی

از بهترین نورهایی هستند که میتوان در هر محلی استفاده کرد. ایجاد پنجره های بزرگ میتواند منبع خوبی برای نورهای طبیعی باشد با دریافت نور طبیعی انرژی و انگیزه مضاعف دریافت خواهید کرد. ولی برای تاریکی شب حتما از نورپردازی های غیرطبیعی استفاده کنید.

نور های مصنوعی

همیشه و همه جا نمی توان از نور خورشید استفاده کرد و حتما باید از نورهای غیرطبیعی استفاده کرد که می توان به 4 دسته تقسیم کرد:

_عمومی

برای اینکه بتوانیم در تمام مناطق مورد نظر نور داشته باشیم می توانیم از این دسته نورها استفاده کنیم مثل: دیوارکوب، هالوژن، آویز و …

_نقطه ای

اگر دنبال فضایی خاص و تاثیرگذار هستید از این نور استفاده کنید که حالت متمرکزی دارد. از این نورها می توان برای فضاهای هنری و یا بخشهای خاص استفاده کرد.

_تزئینی

نورهای جذاب و مخفی که خود می تواند به تنهایی نوعی اثر هنری به حساب بیاد، مثل نور شمع.

_وظیفه ای

در یک جای خاص در محل قرار می گیرند که از نورهای عمومی کوچک تر هستند، و مناسب برای زمانی که شما به میزان نور بیشتری احتیاج دارید مثل  زمان خیاطی، مطالعه و یا آشپزی.

نور

 

نورپردازی هوشمند

این سیستم نور پردازی کاملا هوشمند است و می توان از طریق گوشی و لپ تاپ کاملا مدیریت شود و امروزه اغلب ساختمان هایی دارای نورپردازی هوشمند هستند که جزء ساختمانهای مدرن به حساب می آیند.

ترکیب نورپردازی هایی مثل هالوژن و مخفی بسیار جذاب است که می تواند فضایی خاص ایجاد کند که خود یک نقطه کانونی به حساب میاد.

در  ساختمان های مدرن برای نورپردازی می توانیم از نورپردازی سقف استفاده کنیم که می توانند فضا را لاکچری جلوه بدهند.

 

نور پردازی درجاهای مختلف خانه :

 آشپزخانه

از مکان های ویژه در هر خانه به خصوص برای خانم ها آشپزخانه یا قلب خانه است که باید با وسواس خاصی به نورپردازی آن پرداخت، بهتر است در این فضا از لوسترها و آویزهای سقفی استفاده کرد حتی می توان از نورهای مخفی در زیر کابنیت استفاده کرد که جلوه خاصی به فضا می بخشد.

اتاق نشیمن

در این مکان افراد خانواده اوقات زیادی را با هم خواهند گذراند پس این فضا باید جوری طراحی و نورپردازی شود که حس آرامش و دل انگیزی به فضا بدهد و بهتر هست از نورهای متمرکز استفاده شود حتی می توان از لامپ های دیواری و مدرن استفاده کرد که حس خوب کاملا قابل انتقال باشد.

اتاق خواب

معمولا در این اتاق جای مطالعه کردن، درس خواندن و استراحت است پس نور باید بصورت متمرکز باشد و حتی استفاده از آباژور توصیه می شود این امر به جلوه لوازم داخل اتاق کمک می کند.

نور طبیعی1

غذاخوری

برای بهتر جلوه دادن میز باید از نور متمرکز کمک بگیریم .

حمام و سرویس بهداشتی

در این فضاها از نورهای مخفی هم میتوان استفاده کرد و باید جوری طراحی شود که چهره به صورت کاملا واضح در آینه دیده شود.

انعکاس نور

اگر فضای شما پله دارد می توانید نورپردازی دکوراسیون داخلی را طوری طراحی کنید که کنار دیوار به سمت بالا باشد تا به انعکاس نور کمک کند، و ریسه های برق طوری با ظرافت نصب شود که به چشم نیاید.

فقط در نظر داشته باشید زاویه انعکاس طوری باشد که به چشم آسیب نزند.

با نور پردازی صحیح در مصرف برق صرفه جویی کنید

استفاده از لامپ های کم مصرف و هالوژن های LED که تاریخ مصرف طولانی دارند میتواند در این امر به شما کمک کند.

فضا با سقف کوتاه

برای نورپردازی دراین فضا دقت کافی داشته باشید و از نورهای مخصوص استفاده کنید.

از لامپ های سقفی و مخفی استفاده کنید که تنوع زیادی دارد. از چراغهایی که حالت تخت دارند هم میتوان استفاده کرد.

گزینه بعدی لامپ های LED  که به زیبایی مضاعف فضا کمک می کند و این را بدانید نورپردازی درست به بلندتر نشان دادن سقف کمک می کند.

نورراه پله

 

جهت دریافت راهنمایی های بیشتر با کارشناسان فابیو فارلی به صورت آنلاین و یا با خطوط دفتر مرکزی در تماس باشید.
02188288800

اینستاگرام ما: https://www.instagram.com/fabio.fareli/

نویسنده:
پریسا پاسگر